Single Blog

10 Sposobów na bycie szczęśliwą w pracy

Podobno są takie miejsca pracy, gdzie wszyscy uwielbiają pracować. Pracowałam w wielu firmach, międzynarodowych i polskich. Szczerze mówiąc z moich obserwacji wynika, że nie ma miejsc pracy, gdzie wszyscy są naprawdę z niej zadowoleni.

Jak sobie radzić w sytuacji, gdy nie jesteś szczęśliwa w swoim miejscu pracy? Najłatwiej jest powiedzieć: zmień pracę! No tak, ale nie zawsze jest to możliwe, z różnych przyczyn.

Natknęłam się ostatnio na ciekawy artykuł Susan M. Heathfield o tym co zrobić żeby w miejscu pracy było milej. Nie wszyscy znają angielski, więc przetłumaczyłam najważniejsze rzeczy, a artykuł w oryginale możecie przeczytać tutaj.

Nie wszystkie porady są łatwo, albo nawet niemożliwe do wdrożenia, ale jak zwykle zostawiam cię z własnymi przemyśleniami na ten temat.

10 Sposobów na bycie szczęśliwą w pracy

10 SPOSOBÓW NA BYCIE SZCZĘŚLIWĄ W PRACY:

 

  1. Zdecyduj się być szczęśliwa w pracy

Szczęście, to kwestia wyboru. Pewnie wiele osób się z tym nie zgodzi, ale taka jest prawda. To jest proste, ale często najtrudniej jest wdrożyć w życie rzeczy proste.

Myśl pozytywnie o swojej pracy. Skupiaj się na aspektach pracy, które lubisz. Omijaj plotki i negatywnych ludzi. Znajdź współpracowników, których lubisz i ciesz się czasem spędzonym z nimi.

  1. Rób coś, co uwielbiasz każdego dnia

Przyjrzyj się sobie, swoim umiejętnościom i zainteresowaniom. Znajdź coś do zrobienia codziennie, co sprawia ci radość. Jeśli będziesz to robić każdego dnia, to praca nie wyda cię się aż taka zła. I oczywiście masz wybór, możesz zostać w obecnej pracy albo odejść.

  1. Przejmij kontrolę nad twoim osobistym i profesjonalnym rozwojem

To ty jesteś osobą, która zyska najbardziej na ciągłym rozwoju zawodowym. Przejmij kontrolę nad sowim rozwojem: proś o konkretną i ważną pomoc swojego szefa. Rozwijaj się zgodnie ze swoim osobistym planem i celami.

  1. Weź odpowiedzialność za to żeby wiedzieć co się dzieje w pracy

Ludzie w pracy ciągle narzekają, ze nie otrzymują wystarczająco dużo informacji, co się dzieje w firmie, w ich działach, projektach. Są pasywni, czekają aż szef ich napełni wiedzą. A tak się nie dzieje.

A dlaczego? Bo szefowie są zajęci i nie wiedzą, czego nie wiesz. Poszukaj informacji, której potrzebujesz aby pracować efektywniej. Wypracuj sobie sieć informacyjną i używaj jej. Poproś szefa o cotygodniowe spotkanie i zadawaj pytania żeby się uczyć. To ty odpowiadasz za to żeby zdobywać informacje.

  1. Często pytaj o informację zwrotną

Czy zdarzyło ci się kiedyś stwierdzić, że szef nie daje ci żadnej informacji zwrotnej, więc nie wiesz jak wypadasz? Spójrz prawdzie w oczy, doskonale wiesz jak pracujesz. Zwłaszcza, gdy czujesz, że dobrze pracujesz, po prostu chcesz uznania. Jeśli czujesz, że nie idzie ci zbyt dobrze, to pomyśl o tym żeby się poprawić.

A wtedy poproś szefa o informację zwrotną. Powiedz, że naprawdę chcesz usłyszeć jego/jej ocenę twojej pracy. Jeśli masz do czynienia z klientami, to ich również poproś o informację zwrotną. Odpowiadasz za swój własny rozwój.

  1. Przyjmuj tylko te zobowiązania, z których możesz się wywiązać

Jednym z najpoważniejszych powodów stresu i poczucia nieszczęścia w pracy jest zawalenie zobowiązań.

Zorganizuj się, stwórz sobie plan, który umożliwi ci wykonanie zadań. Nie zgłaszaj się na ochotnika jeśli nie masz czasu. Jeśli jesteś tak obciążona pracą, że nie masz już czasu ani energii żeby temu wszystkiemu podołać, to przygotuj wyczerpujący plan i poproś szefa o pomoc i wsparcie. Nie taplaj się w bagnie niedotrzymanych obietnic.

  1. Omijaj negację/sceptycyzm

Jeśli wybierasz opcję, by być szczęśliwą w pracy, to omijaj negatywne konwersacje, plotki i nieszczęśliwych ludzi, na tyle na ile jest to możliwe. Nieważne jak pozytywnie jesteś nastawiona – niestety negatywni ludzi mają przemożny wpływ na twoją psychikę.

  1. Praktykuj profesjonalną odwagę

Jeśli jesteś jak większość ludzi, to nie lubisz konfliktu. A powód jest bardzo prosty. Nigdy nie byłaś przeszkolona jak radzić sobie z konfliktem, bo nie brałaś udziału w naprawdę dużym konflikcie. Dlatego konflikt postrzegasz jako przerażający, krzywdzący i raniący. Konflikty mogą się pojawiać wszędzie i mogą nawet pomóc ci w realizacji zadań. Zaprzyjaźnij się z konfliktem. Naucz się go rozwiązywać i radzić sobie z nim.

  1. Zaprzyjaźniaj się

Lubienie i czerpanie przyjemności z przebywania ze współpracownikami jest cechą charakterystyczną pozytywnego i szczęśliwego doświadczenia zawodowego. Poświęć czas żeby ich poznać. Możesz naprawdę ich polubić. Twoja sieć kontaktów będzie dla ciebie wsparciem, zasobem, współdzieleniem i opieką.

  1. Jeżeli wszystko zawodzi, to poszukiwanie pracy przywróci uśmiech na twojej twarzy

Jeśli żadne z powyższych pomysłów nie pomoże abyś była szczęśliwsza w pracy, to nadszedł czas aby ponownie ocenić pracodawcę, twoja pracę i całą karierę. Nie chcesz przecież spędzić życia wykonując pracę, której nienawidzisz, w nieprzyjaznym środowisku pracy.

Środowisko pracy raczej się nie zmieni. Nieszczęśliwi pracownicy będą coraz bardziej niezadowoleni i malkontenccy. Uśmiechaj się sekretnie szukając pracy, aby w końcu odejść z dużym uśmiechem na twarzy.

Pracowałam w firmach, gdzie naprawdę wszystko było świetne: atmosfera, szefostwo, współpracownicy, wynagrodzenie i wyzwania, które miałam. Ale zdarzyło mi się też pracować w środowisku, gdzie poza wynagrodzeniem, moim zespołem i projektami, wszystko inne było straszne. Czułam po prostu jak zła energia wysysa ze mnie życie. Przez kilka lat pomagało 9 pierwszych punktów aż w końcu musiałam zastosować punkt nr 10 🙂

Dziękuję, że tu jesteś 🙂

Renata

Comments (2)

© Copyright 2019 - Renata Driscoll